Google Remarketing is een interessante techniek om naar prospects te reiken. Dit kan op verschillende momenten gebeuren.
Zo kan het werken als cross-selling of lead-generating proces. Het is ook mogelijk om het aan te gaan sluiten met een offline campagne. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google AdWords en een tijdelijke promotie op de website. In deze situatie zal de prospect een paar dagen later ook automatisch worden beloond met extra relevante content op het moment dat hij op zoek is naar dezelfde producten of diensten.
Het is dan ook niet verrassend dat moderne campagnes die zich specifiek richten op online conversies, nu al ongeveer 50 procent van hun budget besteden aan remarketing om zo potentiele kopers terug te vinden.
Hoe remarketing werkt op google
Het doel van remarketing is het opnieuw aanbieden van producten of diensten via internetadvertenties die zijn gebaseerd op prioriteiten van een bezoeker. Dit gaat in tegen de standaard marketingstrategie, waarbij banners worden aangeboden op basis van persoonlijke gegevens zoals interesses en locatie. Op moment dat een prospect zoekt op een van de triggers uit de remarketingcampagne krijgt de prospect vervolgens herhaaldelijk de advertentie te zien. Zodoende volgt u de bezoeker net zolang totdat de click tot stand komt.
De voordelen van remarketing
Remarketing is een Google Adwords-beleid waarbij advertenties te zien zijn op andere pagina’s van websites. Het voordeel hiervan is dat u gericht aantrekkelijke content kan tonen. U weet namelijk welk onderwerp uw doelgroep interesseert. Hierdoor heeft u meer kans om ze naar uw website te lokken en ze uiteindelijk tot klant te maken. Naast het feit dat u gericht kunt adverteren, is het ook goed om te weten dat er waardevolle statistieken bij de Adwords-statistiek horen. U kunt dus zien wat de ondervraagde doelgroep vindt en dat voorkomt frustraties. Hoe maakt u uw Google Adwords-advertenties? Hiervoor heb je deze stappen nodig:
• Google Adwords-account activeren
• Producten en diensten instellen
• Website of webwinkel aanmaken op Adwords
• Geavanceerde advertenties maken
• Een advertentiecampagne maken
• Je advertentie inzetten
Wij helpen u graag bij het inrichten van uw remarketing campagne op Adwords. Vraag ons naar de mogelijkheden.
Schaduwzijde: geen volledige privacy
De voordelen van remarketing zijn dat u de gebruiker op een persoonlijk én relevante manier kunt benaderen. Bovendien heeft u met Adwords altijd een verhoogde weergave van uw advertenties, zodat uw aanbiedingen en producten altijd in beeld blijven. De nadelen van remarketing zijn dat bij onbeperkte schaal mogelijkheden voor data mining, consumenten geen volledige privacy genieten. Er bestaan voor de consumenten verschillende opties om hun persoonsgegevens te beheren. Dit standpunt is door het College Bescherming Persoonsgegevens al opgesteld in april 2013, waarin staat dat verkopers de consumenten moeten informeren over het gebruik van cookies en gegevens die worden verzameld. Ook moeten de consumenten kunnen vragen om verwijdering van hun gegevens in het systeem. De consument kan aangeven dat hij/zij niet gevolgd wil worden door deze advertenties te negeren of de cookie te blokkeren in zijn/haar browser.
Conclusie
Na de opsomming van de voordelen die remarketing kan bieden, is het duidelijk dat remarketing een belangrijke rol speelt in iedere succesvolle Adwords-campagne. Het is dan ook niet verrassend dat moderne campagnes die zich specifiek richten op online conversies, nu al ongeveer 50 procent van hun budget besteden aan remarketing om zo potentiele kopers terug te vinden. Zoals eerder aangegeven, reageert remarketing gekoppeld aan Adwords op veel meer dan alleen het aantal bezoekers van uw website. Het lokt ook klanten die geen conversie maken uit de groep niet-conversies en zorgt er dus voor dat uw online marketingcampagne effectiever word.